„Școala m-a învățat să mint…”. Discursul șefei de promoție de la un liceu din Arad care atacă dur sistemul de învățământ românesc
Recent, ceremonia de absolvire a Colegiului „Mihai Viteazul” din Ineu, Arad, a fost marcată de un moment neașteptat. Iulia Cociuba, șefa de promoție, a ținut un discurs care a stârnit un val de reacții și a provocat o reflecție profundă asupra stării actuale a sistemului educațional din România.
Iulia a ales să folosească această oportunitate nu pentru a lăuda realizările academice, ci pentru a evidenția problemele cu care se confruntă elevii în cadrul actualului sistem de învățământ. Discursul său a fost un apel la autenticitate și o critică deschisă a valorilor promovate în școli.
„Școala m-a învățat să mă conformez, să mint…”
La doar 18 ani, Iulia a avut curajul să vorbească deschis despre experiențele ei și să împărtășească frustrările acumulate în cei patru ani de liceu. În locul unui discurs clasic de mulțumire, ea a ales să fie sinceră:
„Poate că nu e discursul clasic de mulţumire şi celebrare, dar este unul sincer şi reflectă în mod real experienţele mele. Am petrecut ani de zile învăţând pentru note şi validare academică şi am realizat abia acum cât timp am pierdut. Am dobândit doar cunoştinţe, nu şi valori, pentru că asta înseamnă, din păcate, şcoala. În loc să fie un loc al învăţării şi dezvoltării, şcoala a devenit o sursă de frustrare şi dezamăgire pentru mulţi dintre noi. Ne-am simţit deseori în imposibilitatea de a ne exprima punctul de vedere, de a gândi diferit sau de a fi autentici”.
Cuvintele Iuliei reflectă o dezamăgire profundă față de un sistem care, în opinia ei, încurajează conformismul și ipocrizia în detrimentul dezvoltării personale autentice.
„Sistemul m-a dezamăgit”
În continuare, Iulia a subliniat impactul negativ pe care l-a avut sistemul educațional asupra ei și asupra colegilor săi:
”Ce m-a învăţat şcoala? Să mă conformez, să mint, să-mi şterg cu buretele personalitatea şi să mă ascund în spatele unor standarde absurde”.
Ea a criticat felul în care performanțele elevilor sunt atribuite meritelor instituției și profesorilor, în timp ce eșecurile sunt puse în seama elevilor. În fața acestei situații, Iulia și-a reafirmat dorința de a rămâne autentică și de a lupta pentru valorile în care crede:
„Astăzi, în fața dumneavoastră, îmi reafirm dorința de a fi autentică și de a lupta pentru valorile în care cred”.
Un Apel la Schimbare
Discursul ei s-a încheiat cu un mesaj puternic și un apel la conștientizarea problemelor din educație:
„Știu că acest discurs deranjează, dar sper să fie și un pas spre conștientizarea unor probleme care au fost băgate sub preș atâta timp”.
Iulia a refuzat să mulțumească sistemului care a dezamăgit-o, dar a ținut să aducă un omagiu dascălilor dedicați:
„În încheiere vreau să transmit un mesaj clar: Școala trebuie să fie un sprijin, nu un obstacol. Nu voi mulțumi sistemului care m-a dezamăgit, însă vreau să-i celebrez pe acei dascăli care au dat o bucășică din ei de fiecare dată când s-au așezat la catedră și care au fost mereu acolo pentru noi. Cu bune și cu rele, liceul ne-a unit, pentru că aveam un scop comun: să absolvim și uite că am făcut-o. Mult succes! Mulțumesc”.
Mesajul Iuliei Cociuba este un îndemn la schimbare și o reflecție asupra valorilor pe care ar trebui să le promoveze educația. Discursul ei, deși controversat, a deschis o discuție necesară despre autenticitate, integritate și adevăratele scopuri ale școlii.